Fake news i Tyresö Nyheter

I den senaste utgåvan av Tyresö Nyheter finns en notis med titeln Konstförening beviljas inte bidrag. Tidningen har klippt i vår ansökan och påstår att vi hade sökt pengar endast för att betala för mat, dryck och blommor, trots att vi redan hade blivit beviljat ett bidrag för att täcka arvodet för kvällens höjdpunkt, en föreläsning av Carl Johan De Geer.

Styrelsen vill, åt ni som är intresserade av konstföreningens verksamhet och särskilt till våra betalande medlemmar, ge en förklaring av det som faktiskt har hänt.

För att söka kulturbidrag måste man fylla i en digital blankett som Tyresö kommun tillhandahåller. Förutom en beskrivning av evenemang och avsedd målgrupp ska man uppge alla kostnader, från föreläsarens arvode till övriga kostnader som t.ex mat, dryck och blommor för föreläsaren. Både vår ursprungliga ansökan om bidrag och vår senare ansökan om extra finansiering är offentliga handlingar och vem som helst kan se orsaken till att vi ansökt om extra medel. Anledningen att vi sökte extra medel var att beloppet 8000 kr som vi ursprungligen beviljades inte täckte kostnaderna för föreläsningen av De Geer.

Tyresö konstförening har spelat en viktig roll i kommunens kulturliv sedan 1968 och vi menar att jubileet var värt att fira. Evenemanget var öppet för alla, det var inte en privat fest. 80 personer – både medlemmar i Tyresö Konstförening och icke-medlemmar – kom för att ta del av föreningens verksamhet genom åren och dess bidrag till Tyresös kulturliv. Höjdpunkten var att höra Carl Johan De Geer, en av Sveriges viktigaste konstnärer under de senaste 50 åren berätta om sin inställning till konst, med sin fantastiskt uppskattade föreläsning Bortom begreppen bra och dålig.

Tyvärr kan jag inte förklara Tyresö Nyheters motivering för att presentera oss på ett så negativt sätt eller varför de publicerade ett inlägg om ett nekat kulturbidrag under rubriken Nyheter. Det är tråkigt att en tidning som vi betraktar som en vänförening, en medarbetare i Tyresös kulturliv, vill påstå att vi uppträdde oansvarigt och att vi ville använda offentliga pengar för en privat fest.

Miguel Escribano, ordförande för Tyresö konstförening