Guidad visning av Carl Eldhs Ateljé

Bild 1 & 2 foton från museet tagna av Carl Hjelte
Bild 3 & 4 bilder från aktuell utställning av Rahel Belatchew foto: Urban Jörén

I år är det 100 år sedan Carl Eldh invigde sin ateljé i Bellevueparken, ritad av vännen Ragnar Östberg. 2019 går i arkitekturens tecken med en utställning om arkitekten Rahel Belatchew. Hon formger djärva, skulpturala byggnader med innovationer som tar framtidens utmaningar på allvar. I utställningen visas bland annat BuzzBuilding, en byggnad som siktar på att göra Stockholm självförsörjande på protein genom urban insektsproduktion.

Carl Eldhs Ateljémuseums samling består till största delen av skisser och gjutmodeller till Carl Eldhs egna verk. Originalmodeller i gips, men även om skulpturer i lera, marmor och brons, i den välbevarade ateljén så som Eldh en gång lämnade dem.

Välkommen till Lögebodavägen 10, Bellevueparken, den 29 augusti. Visningen börjar kl 16.30. Om vädret tillåter så fixar konstföreningen lite fika för picknick i parken efteråt. Ta med något att sitta på.

Kostnad 120 kr för medlemmar och 140 för icke medlemmar. Här kan du läsa mer om utställningen www.eldhsatelje.se

Anmäl dig senast den 21 augusti till: inger.klasson@gmail.com