Här är de fina vinsterna i Tyresö Konstförenings lotteri!

Konstnärerna bakom 2016 års utlottning var:

Kerstin Bergman, Agneta Björk Höglund, Erland Cullberg, Ann Eason Andersson, Arnold Hagström, Ulrika Jewbratt, Juha Joona, Birgitta Karlsson, Charlotte Krook, Erja Lempinen, Evy Låås. Ivar Morsing, Antje Nilsson, Erik Olsson, Ebba Strid Udikas, Kristina Wrang

KERSTIN BERGMAN

F a grafiker och textilkonstnär. 26 separatutställningar.och ännu fler
grupputställningar. Många offentliga uppdrag f a i Falun. Representerad på Nationalmuseum, Sthlm ; Uppsala konstmuseum; Dalarnas museum, Falun; Statens konstråd och i ett flertal kommuner och landsting. Erhållit ett flertal arbetsstipendier

AGNETA BJÖRK HÖGLUND

Född 1945 bosatt i Tyresö. Har gått diverse konstskolor och kurser i måleri och keramik. Läst konstvetenskap på Stockholms universitet. Går för närvarande kurs i konstsömnad på Handarbetets Vänners skola.

ERLAND CULLBERG

Cullberg utbildades på Konstakademin i Stockholm och Valands
Konsthögskolai Göteborg och debuterade 1961. Cullberg blev känd för en större publik på 80-talet. Han fick sitt stora genombrott på Moderna Museet i Stockholm 1986 då han utnämndes som "årets konstnär" i Sverige. Erland Cullbergs måleri har beskrivits som en färgstark expressionism, med vissa influenser från Göteborgskoloristerna 2008 hade Cullberg en stor utställning på Konstakademin, där både gamla och nya verk ställdes ut. Samma år gav Erlands bror, Staffan Cullberg, ut en bok om broderns konstnärskap - Färgen och hela härligheten.

ANN EASON ANDERSSON

Född i Västerås men bosatt i USA sedan 25 år. Målar akvarell och har bl a studerat för Linda Neal, Melbourne, FL. 2004-06. Har haft många separatutställningar och är flerfaldigt prisbelönt i jurybedömda utställningar bl a 2007 silvermedalj i SAWG (San Antonio Water Color Group), 2010 SAWG Equal Merit award och The Coppini Acaadmy of Fine Art, Best of Show award.

ARNOLD HAGSTRÖM

Utbildning: Grafikskolan Forum 1985 – 1991
Flera separatutställningar runt om i Sverige och en i Tyskland.
Representerad (i urval) Nationalmuseum, Statens Konstråd, Malmö Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum, Uppsala Konstmuseum, Västerås Konstmuseum, Sörmlands Museum, samtliga Landsting i Sverige, Stralsunds kommun i Tyskland. Utsmyckning Östra Sjukhuset, Malmö 1991-1992

ULRIKA JEWBRATT

född i Vaxholm 1961
Utbildning: Hovedskous målarskola, Göteborg, grundutb. 80/81
Domen Konstskola, Göteborg, grafik 81/82
Hovedskous målarskola, Göteborg, grafik 82/84
Grafikskolan Forum, Malmö 84/89.
Har haft flera separatutställningar runt om i Sverige.
Representerad: Statens konstråd, Malmö konstnämnd,
Västerås museum samt en mängd landsting.
Utsmyckning: Borgmästaregårdens vårdhem, Vaxholm.

JUHA JOONA

Född i Finland, men nu bosatt i Stockholm. Utbildning: BA i Saimaa University of Applied Sciences, Imatra Finland 2010. Konstmålare. Ofta akryl/olja/mixed media.

BIRGITTA KARLSSON

Född 1942 i Stockholm, bosatt i Tyresö. Har genom åren gått en hel del kurser i konsthantverk, men keramiken är det största intresset. Gestaltar
gärna skulpturer i olika former och uttryck. Har deltagit i ett flertal
samlingsutställningar.

CHARLOTTE KROOK

Bosatt i Tyresö. Bildkonstnär och poet. ( Har även verkat som grafisk
designer, illustratör, föreläsare, kursledare m.m.)
Målar spontant och direkt i acryl, tusch och akvarell. Medverkat i flertal samlingsutställningar och separata utställningar och andra konstprojekt bl.a i Edsvik, Väsby och Tyresö m.m.

ERJA LEMPINEN

Fotograf med bas i Stockholm. Arbetar både med svenska och finska
uppdragsgivare. Hennes specialitet är porträtt, interiörer och exteriörer från gamla hus, torp och herrgårdar. Har medverkat i flera böcker bl a för LL förlag (Läsa Lätt). Undersöker och utforskar för närvarande Östersjön i bild.
Medlem i Svenska fotografernas förbund och Centrum för fotografi.
Bildbyrå: TT bildarkiv.

evylaas

EVY LÅÅS

Konstnär och författare 1923 - 1999. Studerade vid Otte Skölds målarskola och Konstakademien i Stockholm 1949 - 1955. Evy Låås målar friskt och flödigt från Bohuslän och Lappland men gjorde också flera arbetsresor till Afrika där hon tecknade djuren på savannen. Representerad på Moderna museet och Nationalmuseum.

IVAR MORSING

född 1919 i Ängelholm
Utbildning: Fadern Leopold Morsing, Tekniska Skolan (Konstindustriella), Edvin Ollers Målarskola, Isaac Grunewalds Målarskola, Representerad på de flesta Museer i Sverige.
Offentliga utsmyckningar: Altarmålning i Ryssby Kyrka, Rockeby, Sveriges Ambassader i Australien, Kina och New York, Skövde Folkskolor, Wasa AG, Tyskland, Transcodan AG, Tyskland

ANTJE NILSSON

född i Lund. Utbildning: Grafikskolan Forum 85 – 90
Flertal separatutställningar och samlingsutställningar i Sverige.
Representerad: Nationalmuseum, Malmö Museum, Sundsvalls Museum, Eksjö Museum, Västerås Konstmuseum, Norrköpings konstmuseum, Vetlanda Muséer, Härnösands Konsthall, Södermanlands Museum.

Eric Olsson2_2

ERIC H OLSON

Eric H Olson 1999 - 1996 var bosatt i Malmö. Bildkonstnär, grafiker, skulptör och designer. Autodidakt men vistades på 40-talet ofta i Paris och Italien och blev en av pionjärerna i nonfigurativt måleri. Representerad på Moderna museet, Tate Gallery i London samt på museer i New York och Paris.

ebbastridudikas

EBBA STRID UDIKAS

Född 1959, bosatt i Tyresö. Utbildad på Konstfack, linjen för grafisk form och illustration 1980-1984. Som formgivare har hon gjort allt från mässutställningar, slipsmönster, förpackningsdesign och grafisk formgivningav av tidningar och skrifter. Som konstnär är hon ständigt på jakt efter nya material och uttryck.

KRISTINA WRANG

Född i Stockholm; bor nu i Östersund, där hon har en egen ateljé. Haft 15 separatutställningar och deltagit i många samlingsutställningar. Även med i flera jurybedömda utställningar bla Liljevalchs vårsalong 2010 och 15:e teckningstriennalen, Landskrona 2013.