Här är de fina vinsterna i Tyresö Konstförenings lotteri 2017!

Här är vinstlistan som pdf.

1. Lina Löfström Baker
är bosatt och verksam i Tyresö.Hon är fotograf utbildad vid Napier University i Skottland 2003 - 2007.Hon mottog Tyresö kommuns kulturstipendium 2015. Medlem i KRO (Konstnärernas Riksorganisation), SFF (Svenska Fotografers Förbund).
I verket Don't feed the animals konfronteras vi med barnporträtt från förra sekelskiftet där alla ansiktena är utbytta mot djuransikten.

2. Marie-Louise Kold
Född 1974 i Danmark. Utbildad inom konst, metallurgi och bronsgjutningn. Har egna ateljér i Malmö samt på Malta. Haft många separatutställning bl a i Nordiska Ministerrådets Galleri i Köpenhamn, som visar nordisk konst av högsta klass. Hon har gjort flera utsmyckningar och hennes konst är inköpt bl a hos det svenska kungahuset.

3. Lennart Aschenbrenner,
född 1943 Perstorp är en svensk konstnär och skulptör. Aschenbrenner studerade vid Skånska Målarskolan i Malmö 1960-1961 i Köpenhamn 1962 samt vid Konsthögskolan i Stockholm 1962-1968.

4. Melanie Baker-Hörnstein
Utbildad keramiker. Även gått scenografilinjen på Folkuniversitet i Stockholm. Arbetar med sin keramik på ett traditionellt sätt men med modern design. Hon formar sina föremål för hand, vilket gör alla hennes verk unika. Har egen ateljé i Tyresö.

5. Eva Ljungdahl
Eva Ljungdahl född 1946 bosatt i Stockholm. Utbildad vid Idun Lovéns målarskola och Birkagårdens folkhögskola mellan 1981 - 1984. Hon är verksam inom måleri, skulptur och grafik och har varit ledare för flera konstkurser i Sverige, Italien och Norge. Eva Ljungdahl är representerad i många kommuner och har erhållit stipendier i bl a Täby och Tyresö kommuner.
Medlem i KRO och SKF (Svenska konstnärinnors förening).

6. Martha Ander
född 1951 bor och arbetar i Stockholm. Utbildad på Konstfack 1979 - 1984 i keramik och glas. Arbetar också med måleri och fotografi.

Bilden heter "Spot on" och är inköpt på konstnärshuset.

7. Kersti Rågfelt Strandberg
Ägnar sig  åt akvarellmålning och grafik. Medlem i KRO, Grafiska sällskapet m fl. Haft ett hundratal separat- och samlingsutställningar sedan b. av 1980-talet. Representerad på många muséer i Sverige och utomlands, samt i landsting och kommuner. Har även gjort offentliga utsmyckningar, senast för Söderenergi i Södertälje 2015.

8. Camilla Pyk
Camilla Pyk föddes 1966 och är verksam i Stockholm. Camilla arbetar i huvudsak med måleri. Hon karaktäriserar sitt måleri som "mötet mellan enheterna jaget, nuet, färger och former".

9. Olle Kåks (1941-2003)
Målaren, skulptören och grafikern Olle Kåks föddes 1941 i Hedemora. 1962-68 studerade han vid Konsthögskolan i Stockholm, där han själv blev professor i måleri 1979. 1987 tog han också över rektorstjänsten, vilken han behöll fram till 1999. Som konstnär arbetade Kåks i både realistiska och abstrakta former, med färg och form i fokus. I stort lät han sig inspireras av det existentiella och närliggande i tillvaron - familj och barn, livets outsägliga gåta. Även popkonstens störste ikon, Andy Warhol, inspirerade honom, samt skönanden Henri Matisse. Kåks skaffade sig ett namn såväl i Sverige som utomlands.

Färglitografi HC 9/10 (Fr. Hors Commerce = utom försäljning)

10. Eva Bergenwall
Eva Bergenwall född 1962 är verksam i Stockholm och på Gotland. Hon arbetar huvudsakligen med måleri och fotografi. I sitt konstnärsskap skildrar hon människor i olika sammanhang och miljöer. Thyrisedhe är titeln på den platsspecifika gestaltning som hon utformat på en fasad vid stadsparken i Tyresö centrum.

11. Eva Bergenwall

12. Ingalill Söderqvist
Född i Kristiansstad 1937 ,bosatt i Tyresö sedan 1966. Har tecknat och målat sedan barndomen. Ingick i målargruppen BOKAS, som bildades i Tyresö 1970-talet, under ledning av Gunnel Triolo. Började med akvarell först vid pensioneringen. Gått flera terminer för Peter Sager, Ylva Sager, Karl Mårtens, mm.

13. Catharina Nydegger
Verksam i Tyresö och på Öland. Studerat akvarellmålning för konstnärerna Arne Isaksson, Ria Roes, Anders Walin Lars Holm o Gunnel Moheim.
Utställningar: Bibliotek i Sthlm. Gallerier i Gamla Stan. Sollentuna sjukhus, Öland, Väsby akvarellsalong, Kulturfestivalen i Bergen Norge 2006. Vann 1:a pris i Winsor & Newtons akvarelltävling 2001.

14. Mia Frankendal
Utbildad Hovedskovs Målarskola Göteborg Utb. i följande tekniker: glas, emalj, betong, sten, silkscreen, offset- o stenlito m m . Separatutst. runt om i landet. Flera stipendier bl a Grez-sur-Loing stipendiet med vistelse där 2013 . Offentliga utsmyckningar Sthlm TV 4 , Uddevalla kommun, husfasad, m.m.

15. Britt-Marie Oskarsson
Utbildad vid Nyckelviksskolan, Lidingö - 69, Handarbetets vänners vävskola, Sthlm - 70, Trosa Vävkammare. Målande konstnär sedan 1985. Separata utställningar: Galleri Dialog, Södra Galleriet Sthlm, Galleri Sjötungan, Oxelösund, Culturum Nyköping Art Expo N Y USA, Fine Art Gallery Marbella, Spanien.

16. Ann Eason Andersson
Född i Västerås, men bosatt i USA sedan 26 år. Målar akvarell och har bl a studerat för Linda Neal, Melbourne, FL. 2004-06. Har haft många separatutställningar och är flerfaldigt prisbelönt i jurybedömda utställningar; bl a erhållit silvermedalj i SAWG (San Antonio Water Color Group) 2007, SAWG Equal Merit Aaward 2010 och The Coppini Academy of Fine Art, Best of Show Award.