Vermeer på Rijksmuseum affisch

4/3 – Vermeer på Rijksmuseum

Som inledning ska Tyresö Konstförenings ordförande Miguel Escribano berätta om Salvador Dalís förhållande till Vermeer, kl 17.30
Filmen börjar kl 18.00.

Under våren 2023 öppnade Rijksmuseum i Amsterdam den största utställningen med Vermeer som någonsin genomförts. Med lån från hela världen kunde Rijksmuseum i Amsterdam sammanföra Vermeers mest kända verk i en stor retrospektiv. Utställningen blev snabbt slutsåld men nu kommer en unik chans att se den på bio med guidning av verken tillsammans med chefen för Rijksmuseum och utställningens curatorer.

Med museet Mauritshuis i Haag har Rijksmuseum forskat på Vermeers konstnärskap, hans konstnärliga val och motiv för hans kompositioner, såväl som den kreativa processen bakom hans målningar. Filmen skapar en fördjupad förståelse för detta samt konstnärens otroliga måleri.

Läsa om filmen här - https://www.folketshusochparker.se/evenemang/film-filmdistribution-konst-live-pa-bio/vermeer-pa-rijksmuseum/

Filmvisningen arrangeras av Tyresö Konstförening med stöd av Tyresö kommun och Bio Forellen.
Biljetterna kostar 50 kr för medlemmar, 75 kr för icke-medlemmar.
Boka biljett genom att
BETALA till Plusgiro: 232271–7, Tyresö Konstförening. Ange ditt namn så att vi vet vem som betalat.
MEJLA: tkonstforening.medlem@gmail.com och ange ditt namn och VERMEER