Tyresö Konstförening

tyresokonstforening_racksta

KONSTINTRESSERAD?

Vi är en aktiv konstförening som startade 1968. Tyresö har ju fina anor från prins Eugens tid som en speciell konstort och vi vill förvalta arvet efter honom och visa Tyresös konstvärld.

Konsten har funnits lika länge som människan och har spelat många olika roller historiskt sett. Med hjälp av konsten har man kunnat skildra viktiga händelser och upplysa även den icke läskunniga allmänheten. Den har använts som propaganda, för eller emot, i världsomvälvande händelser och den har efterlämnat många vackra byggnader, porträtt och andra verk som ger oss en större förståelse för vad det innebar att vara människa.

Föreningen har en dröm om att integrera konsten i allas vardag och låta det bli en lika viktig del av livet för oss idag.

Vi anordnar aktiviteter varje vår och höst. Det kan vara föreläsningar, filmförevisningar, ateljébesök, konstvandringar mm. Vi samarbetar med Tyresö kommuns kulturenhet och med andra föreningar för att skapa ett så intressant program som möjligt, och anordnar varje år en utställning i Tyresö konsthall under november månad.

Som medlem får man en inbjudan till alla föreningens aktiviteter, samt deltar i dragningarna i årslotteriet där vi delar ut de nya verk av samtida konstnärer som vår inköpsgrupp har förvärvat under innevarande år. Vi håller också ett månadslotteri där en medlem per månad vinner en fin konstbok.