Hanna Pauli, Frukostdags
Hanna Pauli, Frukostdags (1887)

Guidad visning av kvinnliga målare på Nationalmuseum

Torsdag den 8 december kl 15.00

Tyresö Konstförening bjuder in till ett speciellt guidat besök på Nationalmuseum med fokus på kvinnliga målare, med intendent Carina Rech, som vi hade nöjet att höra föreläsa för oss i Tyresö förra året.

Carina Rech kommer ge en visning om 1800-talets kvinnliga konstnärer där hon ska prata om Amalia Lindegren, Julia Beck, Hanna Pauli, Hildegard Thorell och Fanny Brate. Vi ska höra om de kvinnliga konstnärernas utbildningsmöjligheter, deras nätverk, resor i utlandet, motiv och karriärvägar. Vi ska också höra om nordiska kvinnliga konstnärers pionjärroll i en internationell kontext genom jämförelse med konstnärer som Berthe Morisot och Mary Cassatt. Rech kommer också tala om hur museet ökar kvinnliga konstnärers närvaro i samlingen och utställningar, samt vilka projekt som är på gång.

120 kr – (150 kr för icke medlemmar).

Anmäl dig senast den 6 december till mail@tyresokonstforening.se

Max 25 personer.

Vi möts i museets entréhall kl 14:30.

Var på plats i god tid, för att hinna hänga av er ytterkläder och låsa in (små!) väskor.

Självklart kan du passa på att se resten av kollektionen, som fortfarande är gratis att besöka.

OBS: Museet har kvällsöppet till kl 20 på torsdag.

Observera att det tillkommer en extra avgift för de tillfälliga utställningarna som du kan läsa om här...

Nationalmuseum – Sveriges konst- och designmuseum | Nationalmuseum