På årsmötet den 23 januari 2020 utlottas nedanstående konstverk bland 2019 års medlemmar.

Vinstlistan som pdf

1. Mats Lodén
Mot dom blånande bergen, Smide, 15 x 20 cmFödd 1951. Mats är en av Sveriges mest uppmärksammade skulptörer med ett långt CV med många förtroendeuppdrag. Han har bland annat blivit känd för sina guldspadar och bronsstatyer av idrottslegendarer, t.ex. en av skidlegendaren Sixten Jernberg som upprestes i hans födelseort Limedsforsen, och ”Katedralbygge – ett konkrement” – en åtta meter hög installation i blå färg som har vandrat runt på 11 olika platser i Sverige sedan 2009. Novemberutställare i Tyresö konsthall 2018.

2. Matilda Lehvonen
Utan titel, akryl, 50 x 60 cm
Född 1970. Har en bakgrund som illustratör inom reklambranschen. Sedan det egna och fria måleriet tog överhanden har Matildas alster fortsatt att skifta våldsamt i färg-, stil- och teknikval eftersom hon gillar att utmana både sig själv och sin publik. Hon söker ständigt förändring och variation i sitt måleri.
Har ett flertal separata samt gemensamma utställningar bakom sig och har idag både privatpersoner samt konstföreningar inom större företag och koncerner som kunder.

3. David Bracken
Vinter i Tyresö Flaten. Akvarell, 50 x 60 cm
Född i England, men bosatt i Tyresö sedan längre, där han är en mycket välkänd tyresökonstnär, som målat otaliga motiv från Tyresö och Stockholm. Målar främst akvareller.
Utbildad illustratör.
Novemberutställare i Tyresö konsthall 2019.

4. Emmy Bergkvist
Utan titel, olja/akryl, 28 x 35 cm
Född 1978. Bor och är verksam i Stockholm. Utbildad på Kubens konstskola i Örebro samt Pernbys målarskola i Stockholm.
”Jag vill att min konst ska få andra och mig själv att stanna upp en stund i bruset och stå still och titta. Kanske värmas lite grann. Jag fångas av färgerna, rörelsen och landskapet när jag målar och när de är klart vill jag att andra också ska få möjlighet att göra det. Vi rusar ju så fort förbi allting.”

5. Oi Fortin
Utan titel, Monotyp, storlek 18 x 32 cm
Oi Fortin bor och arbetar i New Haven, Connecticut. Ois kompositioner påverkas av naturen, relationerna och det inre livet. Hennes verk har visats internationellt och finns i privata och museesamlingar i flera länder.
En monotyp är ett tryck som gjorts genom att måla eller rita med bläck på en platta av slätt material, som koppar, zink eller plexiglas. Tryckpapper placeras på plattan som förs genom en tryckpress och bilden överförs till papperet. Det tryck som produceras är unikt (monotyp), även om det ibland kan bli ett svagt ”spöktryck” av allt bläck som finns kvar på plattan.

6. Cecilia Levy
Tekopp, gamla boksidor, ca 12 x 7 cm
Född 1963. Tidigare grafisk formgivare och bokbindare men arbetar nu heltid som självständig konstnär. Cecilia skapar skulpturella föremål i papper av gamla boksidor, vetestärkelsepasta och papier maché-teknik. Hennes verk visas internationellt och ingår i privata och permanenta samlingar, inklusive Nationalmuseet.
2017 installerades hennes offentliga konstkommission In Fusion - Contemplation Pieces i huvudentrén till Stockholms nya Karolinska universitetssjukhus, 20 socklar med över 25 unika pappersskulpturer.

7. Dorina Mocan
Den vita clownens afton, litografi, 56 x 63 cm
Född 1954. Dorina Mocan är född och uppvuxen i staden Târgu Mureș, Rumänien. Hon studerade på konst- och musikgymnasiet i Târgu Mureș och på konsthögskolan i Cluj-Napoca. 1981 flyttade Mocan till Sverige och är sedan dess bosatt och verksam i Upplands Väsby och Uttersberg, Västmanland.
Dorina Mocan har haft separatutställningar samt samlingsutställningar på bland annat Liljevalchs konsthall i Stockholm. Mocan har även ställt ut i länder som Danmark, Tyskland, Mexico, London, Norge, Holland och Sydkorea mm.

8. Olle Norell
Dalahästar, litografi, 52 x 62 cm
Född 1918, död 1997. Olle Norell var chef för Folkrörelsernas konstfrämjande under en lång period. När Olle lämnade arbetet med att föra ut konsten till folket tog han fram duk och färg och penslar och började måla själv. Kanske ärvde han gnistan av sin stränge far som hade haft som hobby att skulptera hästar. Dessa hästar blev nu avporträtterade av sonen på ett mycket ömsint sätt, insatta som delar i de många stilleben som kom att utgöra huvuddelen i det konstnärskap som Olle Norell fick utveckla i lugn och ro under närmare två decennier.

9. Barbro Andersson
Vit anemon, litografi, 30 x 30 cm
Född 1948. Konstfack 77-79, Gerlesborgsskolan 79-80, Konsthögskolan 83-85. Använder sig av olika uttryck: Måleri, linoleumtryck, litografier, oljepastell. Blommor och natur är vanliga motiv.
2013 var hon på ön Villa San Michele och målade motiv från ön, vilket resulterade i utställningen Inzoomade, ”skärskådande” porträtt av blommor. De är inte direkt realistiska, men hon använder blommornas form för att ”nå fram till det uttryck hon söker”.

10. Mark Cora
Mud Crab, Olja el akryl, 30 x 25 cm.
Mark Cora är en aboriginsk konstnär bosatt i Australien. Hans uppväxt nära stränderna, där han tidigt iakttog sin farbror som drog in fisknät och där han simmade och surfade, präglade honom och gav honom en stark känsla för landet och naturen. Cora är medlem av gruppen Arts Northern Rivers, som arbetar för att utveckla och stimulera den aboriginska kulturen. ”I work to support and celebrate the richness of Aboriginal culture through the arts.”

11. Catharina Edlund
Get, Litografi, 20 x 35 cm Född 1974 i Sundsvall. ”I den värld min bildkonst skildrar speglas ofta min vardag. Min design går hand i hand.” Utbildning: Master´s Degree (MFA) in Textile Design, (Konstfack). (NID) National Institute of Design Ahmedabad India.

12. Berndt Wennström
Svalgången, Fine Art Pigment print, 20 x 25 cm
Född 1945 i Stockholm. Målare och grafiker. Berndt Wennström utbildades på Konstfack 1965–1969 och Staffan Hallströms elevateljé 1969–1971. Berndt Wennströms bilder är spelplats för dem som passerar eller tar en fika. Metar. Konverserar. De har sin litterära skildrare i stockholmsmiljö: en Slas, en Olle Adolphson, en Pär Rådström. Den sistnämnde har beskrivit ett möte med en ”vanlig” människa.

13. Camilla Lindbergh
Solrosor i kruka, vaxkritor, 20 x 26 cm
Född 1946. Bor och har en ateljè i Brevens Bruk i Östernärke. Målar olja, akvarell och akryl, gärna lokala motiv. Deltog i värdens längsta mobila konstutställning hösten 2007 då de gamla kalklinbane-vagnarna mellan Forsby kalkbrott i Vingåker och Köping smyckades.

14. Agneta Spångberg
Keramik, 21 x 21 cm
Född 1956. Agneta Spångberg är en keramisk konstnär baserad i Stockholm. Utbildad vid Capellagården på Öland och med fyra års studier vid keramikavdelningen i Sun Valley Center for the Arts, USA. Separatutställningar i Sverige, Norge och USA, deltagit i flera internationella grupputställningar. Hennes verk är representerade i flera museer inklusive National Museum of Art i Stockholm och Röhsska Museum i Göteborg.
Agneta arbetar med projekt för allmänna utrymmen och privata hem, som ofta involverar väggkonstruktioner och unika föremål. Väggarna består av unika, handgjorda delar där varje bit spelar sin roll. Formatet är ofta stort och detaljerna är avgörande för det hela.