Om konst
Målningstyperna
Målningar – framför allt oljemålningar – är väl det som den stora konstintresserade allmän närmast tänker på i samband med konst.
Oljemålningar
Oljemålningar kan vara utförda med s.k. genuina oljefärger eller med hartsoljefärger.
De genuina färgerna (vallmoolja, nötolja, linolja eller annan olja) är nästan ogenomskinliga och ger målningen en mjuk, fet glans, med riskerar att så småningom att gulna och krackelera.
Hartsoljefärgerna (med harts som ingrediens) är lättarbetade mera transperanta och löper mindre risk att spricka eller gulna.
Temperamålningar
Temperafärgen, som lär ha uppfunnits av bröderna van Eyck på 1400-talet, har färgämnena upplösta i ett lim- och gummiartat ämne, ofta med tillsats med äggula. I modern tid är tempera en fet emulsionsfärg vanligen på basis av olja och ägg, olja och kasein eller olja och gummi.
Vaxmålningar
Vaxmålningar som i modern tid förekommit endast undantagsvis har gamla anor: efter vad man tror har den egyptiskt ursprung och är känd från omkr. 300 f Kr. Som teknik var detta målningssätt vanligt under antiken och tidig medeltid fram till år 1000. Färgen erhölls genom att man blandade pigmenten med smält, renat bivax.
Akvareller
Akvarell (av lat aqua, ”vatten”) är en målning med icke-täckande vattenfärg, s.k. akvarellfärg, med ett bindemedel, ofta gummi arabicum, som är vattenlösligt. Färgen förtunnas med vatten och färgnyanserna får sina olika ljusvärden genom att underlaget, vanligt papper, lyser igenom.
Gouacher
Gouache är en målning med ogenomskinlig, täckande vattenfärg (tillsats med ett vitt pigment). Det helt vita målas i detta fall med vit färg och uppnås inte som i akvarellen genom utsparning av den vita grundytan.
Pasteller
Pastell är en målning i flera färger, utförd, lösa s.k. pastellkritor. Bottenmaterialet brukar grunderas och ibland målar man på en bottenmålning av akvarell eller gouache.
Akrylmålningar
Akrylfärgen som är ganska ny, syntetisk färg, har på senare år blivit allt populärare bland konstnärerna, som gärna använt den som ersättning för oljefärger och betraktat dess funktion som en kombination av oljefärgens och temperafärgens egenskaper och tekniker.